Loodusõpetus
Siia leheküljele on koondatud õppevideod, mis on mõeldud esimese kooliastme loodusõpetuse tundides kasutatavaks lisamaterjaliks. Iga video juures on tausta selgitus õpetajale ja täpsem juhend, kuidas katset klassis õpilastega läbi viia. Samuti on iga video juurde loodud tööleht, mis aitab kinnistada videos käsitletud teemat.
Videote teemade valik lähtub riiklikus õppekavas toodud õppesisust ja teemadest. Katsed lähtuvad järgmistest teemadest: inimese meeled ja avastamine, aastaajad, organismid ja elupaigad, mõõtmine ja võrdlemine, inimene, ilm, organismide rühmad ja kooselu, liikumine, elekter ja magnetism, minu kodumaa Eesti.
Kas viinamari on magnetiline?
Videos õpetatakse, kuidas katseliselt teada saada, mis on magneetuv ja mis mitte, ning avastatakse ootamatuid magneetuvaid objekte.
Kattuvus õppekavaga: püsimagnetitega tutvumine.
Kuidas jõuab vesi taimes õiteni?
Taimed vajavad oma eluks vett, aga kuidas see õiteni jõuab? Katsega selgitame kuidas vesi mööda taime vart ülesse liigub.
Märksõnad: vesi, taimed
Kattuvus õppekavaga: taimede ja loomade eluavaldused: toitumine ja kasvamine; maismaataimed, välisehitus ja mitmekesisus
Kuidas kaitsta oma arvutit särtsu eest?
Video tutvustab lühidalt elektroonika hingeelu, kaasa arvatud seda, kui õrn see on. Tutvutakse staatilise elektriga ja õpitakse, millest sünnib niinimetatud särts.
Kattuvus õppekavaga: Elekter ja magnetism, elektri kasutamine ja säästmine. Ohutusnõuded.
Kuidas kalad vees kõrgust muudavad?
Katses selgitatakse isetehtud kala mudeli põhjal, mis on ujupõis ning mille jaoks see kaladel vajalik.
Märksõnad: kalad, ujupõis
Kattuvus õppekavaga: veetaimede ja -loomade erinevus maismaaorganismidest, kalad
Kuidas liigub päike?
Video tutvustab päikese liikumist Maa taustsüsteemis ning selle seost kellaajaga. Ehitatakse ise päikesekell.
Kattuvus õppekavaga: Minu kodumaa Eesti, Ilmakaared ning nende määramine kaardil ja looduses. Ilm, Ilmavaatlused.
Kuidas me maitset tunneme?
Vahel leiame ennast olukorrast, kus vaatame mõnele asjale peale ja juba kujutame ette, kuidas see maitsta võiks. Katses vaatame, miks see nii on.
Märksõnad: inimese meeled ja avastamine, maitsmine
Kattuvus õppekavaga: inimese meeled ja avastamine
Kuidas me värve näeme?
Selles katses räägime värvide nägemisest silmadega ja mis juhtub, kui väsitame silmi ühe värviga ning seejärel vaatame valget tausta? Katse käigus kinnistatakse vastandvärve ja meisterdatakse ka ise optiline illusioon.
Märksõnad: silm ja nägemine, vastandvärvid, optilised illusioonid
Kattuvus õppekavaga: inimese meeled ja avastamine; värvid
Kuidas muuta vedelikku tahkeks?
Selles videos vaatame, millised on tahked ja millised vedelad ained. Mis protsessid toimuvad, kui vedel aine läheb tahkeks ja tahke aine vedelaks. Kuidas me saaksime vedelast piimast teha tahket plastmassi?
Kattuvus õppekavaga: Tahked ja vedelad ained.
Kuidas on kohanenud loomad eluks talvel ja suvel?
Katse eesmärgiks on avastada ja märgata kuidas loomad on kohandunud eluks muutlike aastaaegadega.
Märksõnad: taimed ja loomad eri aastaaegadel, talv, suvi
Kattuvus õppekavaga: taimed ja loomad eri aastaaegadel; loomade mitmekesisus
Kuidas ronida kodust lahkumata Suure Munamäe otsa?
Videos näidatakse, kuidas “tuua” Suur Munamägi enda koolimajja ja matemaatika abil proovida ronida erinevate Eesti kõrgeimate punktide otsa.
Kattuvus õppekavaga: Tuntumad kõrgustikud, saared, poolsaared, lahed, järved, jõed ja asulad Eesti kaardil.
Kuidas suured asjad väikesele paberile mahuvad?
Video õpetab mõistma erinevate asjade suuruseid ning seda, kuidas neid vähendada ja suurendada. Ülevaatlik tutvustus mõõtkava mõistmisse ilma keerulise matemaatilise taustata.
Kattuvus õppekavaga: Minu kodumaa Eesti, kooliümbruse plaan.
Kuidas taim teab, missuguseks ta kasvama peab?
Kõik elusorganismid koosnevad rakkudest, mis sisaldavad imepisikest DNA-d. Katses teeme DNA nähtavaks ning selgitame, mis selle ülesanne on.
Märksõnad: taimed, DNA
Kattuvus õppekavaga: taimede mitmekesisus; inimene
Kuidas teha pilve?
Videos õpetame, kuidas igaüks saab teha endale pilve purki ning kuidas pilved tekivad.
Kattuvus õppekavaga: llmastikuvaatlused.
Kuidas teha varjuteatrit?
Vaatame, millised asjad on läbipaistvad ja millised on läbipaistmatud. Mida vahvat saame ette võtta asjaga, mis on justkui läbipaistev, aga samas ka läbipaistmatu?
Kattuvus õppekavaga: Läbipaistev, läbipaistmatu.
Kuidas töötab helkur?
Video tutvustab valguse peegeldumist ja seda, kuidas valgus tuleb helkurilt otse tagasi.
Kattuvus õppekavaga: Liikumine, liiklusohutus.
Kuidas tekivad tornaadod?
Vaatame lähemalt, mis on trombid ehk tornaadod. Kuidas need tekivad? Ehitame ka ise tornaadokeerist imiteeriva seadeldise.
Kattuvus õppekavaga: Ilmastikunähtused.
Kuidas töötab lüliti?
Paneme ise kokku vooluringi ning proovime aru saada, kuidas lülitid töötavad.
Kattuvus õppekavaga: Lihtsa vooluringi koostamine.
Kuidas töötavad patareid?
Video annab lihtsustatud ülevaate patareide tööpõhimõttest ja õpetab lastele, kuidas ära tunda patareide pooluseid. Lisaks juhendatakse, kuidas vahetada koduste elektroonikaseadmete patareisid.
Kattuvus õppekavaga: Elekter ja magnetism, elektri kasutamine ja säästmine.
Kuidas veetaimed vee peal püsivad?
Osad veetaimed püsivad alati vee peal. Kuigi nende taimede lehed on väga suured ja rasked, siis tõusevad nad ikka ja alati veepinnale. Kuidas on see võimalik?
Märksõnad: veetaimed,ujuleht, vesiroos
Kattuvus õppekavaga: veetaimede ja -loomade erinevus maismaaorganismidest
Kuidas võrrelda krõpsude rasvasust?
Videos näidatakse, kuidas võrrelda koduste vahenditega erinevate krõpsude rasvasisaldust.
Kattuvus õppekavaga: Inimese toiduvajadused ja tervislik toitumine.
Kuidas vett klaasi sisse püüda?
Vee voolamine ja vee pindpinevus.
Kattuvus õppekavaga: Vesi ja selle erinevad omadused.
Kuidas võrrelda raskust?
Video õpetab, kuidas hinnata kaalumist. Õpilased ehitavad kangkaalu ning õpivad, kuidas leida erinevate kehade masse.
Kattuvus õppekavaga: Kaalumine.
Kui pikk on sinu sõber?
Missugused mõõtühikuid on olemas pikkuse mõõtmiseks ning kuidas käepäraste vahenditega sõbra pikkus teada saada?
Kattuvus õppekavaga: Mõõtmine ja võrdlemine, pikkuse mõõtmine.
Kui kõrgeid ja madalaid helisid inimesed kuulevad?
Videos testitakse kui kõrgeid või madalaid helisid inimesed ja loomad kuulevad.
Märksõnad: madalad helid, kõrged helid
Kattuvus õppekavaga: inimese meeled ja avastamine
Kustpoolt puhub tuul?
Video näitab, kuidas määrata tuule suunda ja õpetab lihtsustatult, kuidas tuuleenergiat tuuleratta ehitamise abil rakendada.
Kattuvus õppekavaga: Ilm, ilmavaatlused. Ilmastikunähtused.
Mida söövad linnud ja kuidas neid vaadelda?
Kõik loomad ja taimed tahavad kasvada ja selleks on vaja toitu. Valmistame ise lindudele rasvapalli, et neid paremini jälgida saaksime.
Märksõnad: toitumine ja kasvamine, lindude toidulaud
Kattuvus õppekavaga: taimede ja loomade eluavaldused: toitumine ja kasvamine
Miks ei tohi panna näppe pistikupessa?
Demonstratsioonvideo sellest, mis juhtub, kui panna näpud pistikupessa. Ühendame soolakurgi elektrivõrku.
Kattuvus õppekavaga: Elektriohutus.
Miks on oluline kiivrit kanda?
Kukutame kiivriga muna ja kiivrita muna ning õpime, kuidas kiiver meie pea päästab.
Kattuvus õppekavaga: Liiklusohutus.
Miks on seebimullid tugevamad kui veemullid?
Kuidas mulle teha ning miks on mullid kohe katki ei lähe?
Kattuvus õppekavaga: Vee erinevad omadused.
Miks on võimalik nina kaudu maitset tunda?
Videos saame teada, kuidas on maitsmine nuusutamisega seotud.
Kattuvus õppekavaga: Inimese meeled, haistmine
Miks vajavad taimed valgust?
Videos tutvustatakse fotosünteesi olemust ning üheskoos viiakse läbi katse, mille käigus uuritakse valguse mõju kasvavale taimele.
Kattuvus õppekavaga: Organismide rühmad ja kooselu, taimede mitmekesisus.
Miks tuleb käsi pesta?
Videos räägitakse seentest ja hallitusest ning näitame miks on oluline käsi pesta.
Märksõnad: hallitusseened, hügieen
Kattuvus õppekavaga: hügieen kui tervist hoidev tegevus; seente mitmekesisus
Milleks on kassidel vurrud?
Miks on kassidel vurrud ja milleks nad neid kasutavad? Mis juhtub kui neil vurre ei ole? Teeme endale vurrud ja katsetame kuidas kassid neid kasutavad.
Märksõnad: koduloomad, kassid
Kattuvus õppekavaga: koduloomad
Milline on Eesti kaart?
Videos õpitakse, milline on Eesti ja Eesti kaart, ning kus paiknevad erinevad Eesti linnad ja tähtsamad geograafilised objektid. Annab üldise arusaama Eesti geograafiast ja kaardist ning koos videoga saavad kõik endale Eesti kaardi joonistada.
Kattuvus õppekavaga: Minu kodumaa Eesti, Eesti kaart.
Mis on kiirus?
Uurime koos, mida kiiruse mõiste tähendab ning kuidas kiirust mõõta.
Kattuvus õppekavaga: Liikumine, kiirus, jõud, liikuvate kehade kauguse ja kiiruse hindamine.
Mis on elektrijuhid?
Videos katsetatakse erinevatest materjalidest esemete elektrijuhtivust.
Kattuvus õppekavaga: Elekter ja magnetism, elektrijuhid ja mitteelektrijuhid.
Mis on kompass?
Mis on samblik?
Videos selgitatakse, mis on samblik ja kuidas ta erineb samblast. Millised on sambliku funktsioonid ja kuidas saab enda heaks neid ära kasutada.
Märksõnad: sammal, samblik
Kattuvus õppekavaga: samblik
Mis on toiduahel ja milline on selles vihmaussi roll?
Uurime mis on toiduahel ja kuidas see tekib. Samuti näidatakse mis rolli mängib vihmauss toiduahelas ning kuidas ise vihmaussidele kodu teha.
Märksõnad: liik, kooslus, toiduahel, vihmaussid
Kattuvus õppekavaga: liik, kooslus, toiduahel
Ujub või upub?
Videos vaatleme erinevaid objekte ning leiame põhjuse, miks osad neist upuvad ja osad neist ujuvad võrreldes objektide suuruseid, raskuseid, tihedusi.
Märksõnad: suurem, väiksem, ühesuurused, kergem, raskem
Kattuvus õppekavaga: asjad ja materjalid