Abiks lapsevanemale | TÜ teaduskool
AAA

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2 - 116-121, 51014, Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51003, Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51014, Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, III korrus, ruumid 309-352, 51014, Tartu
  • kultuuriteaduste ja kunstide instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003, Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090, Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    (+372) 435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004, Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003, Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a, ruum 29, 50103, Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 4-A315, 51009, Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409, Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20, 50409, Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003, Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307, Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012, Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411, Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411, Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003, Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 51014, Tartu, Eesti
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5-205, 51014, Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46-208, 51014, Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618, Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi tn 1, 50411, Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411, Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b-134, 51010, Tartu
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51014, Tartu
Asutused
Tugiüksused
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090, Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51014, Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014, Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17-114, 51014, Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • teadus- ja arendusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6192
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003, Tartu
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruum 210, 50090, Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6215
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090, Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51014, Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    +372 737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    +372 740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    +372 730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • OÜ Tartu Ülikooli Kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • Sihtasutus Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    +372 731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    +372 737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a-106, Tartu

Abiks lapsevanemale

Andekuse avastamine

Tavaliselt märgatakse lapse andekust lihtsalt last jälgides. Vanemad, sõbrad või õpetajad märkavad, et laps saab mingite ülesannetega paremini hakkama või ilmutab muid andekuse tunnuseid. Andekuse hindamine teatatavate tunnuste järgi ongi kõige kindlam (mõnikord küll subjektiivne) võimekate väljaselgitamise meetod.

Andekas lapsel on tavaliselt mõned nendest omadustest:

  • On kiire õppija
  • Hea abstraktne mõtleja
  • Omab laialdast sõnavara
  • Omab väga hea mälu
  • On tundlik ja emotsionaalne
  • On arenenud õiglustundega
  • Püüab oma tegemistes täiuse poole
  • On oma huvides järjekindel
  • Eelistab endast vanemate seltskonda
  • On hea huumorimeelega
  • Laialdaste huvidega
  • Õpib varakult lugema
  • Arenenud kujutlusvõime (palju kujuteldavaid sõpru)
  • Väga loominguline
  • Iseseisev ja protestimeelne
  • Hea arvutaja ja piltmõistatuste kokkupanija

Teine võimalus andekust avastada seisneb testimises. Juba rohkem kui sada aastat on laste võimeid hinnatud intelligentsustestide abil. Need testid annavad nn IQ-skoori, mis hindavad, mil määral on konkreetne laps keskmisest võimekam. Kui keskmine on alati 100, siis näiteks vaid 2.2 % vastava vanuse lastest on IQ üle 130. Traditsiooniliselt peetaksegi andekaks lapsi kelle IQ ületab 130. Samas tuleb silmas pidada, et enamasti mõõdavad sellised  testid matemaatilisi, ruumilisi ja verbaalseid võimeid. Nii et, kui laps on ühes osas üliandekas, kuid lahendab teised osad halvasti, siis IQ üldskoor ei ole tema iseloomustamiseks kõige parem mõõtevahend.

Andekus eelkoolieas

Lapsevanematel on põhjust olla oma lapse suhtes tähelepanelik juba imikueas, sest ta võib olla andekas! Uurimuste järgi väljendub see vähemas unevajaduses, võimes keskenduda mingile ühele objektile, suuremas aktiivsuses, erilises tundlikkuses. Sageli roomavad, kõnnivad ja jooksevad andekad lapsed teistest tunduvalt varem. Juba siis saab sellise lapse arendamise ja tema vajaduste heaks midagi teha, võimaldades talle mitmekesist ja pidevalt vahelduvat keskkonda. Imikuea arengu võtmeks peetakse just füüsilist (psühhomotoorset) tegevust, sest laps, õppides keskkonnaga manipuleerimist, arendab märkamatult ka oma mõtlemist.

Selgemini avalduvad erakordsed võimed siiski alles keele kasutuse alguses. Sageli hakkab andekas laps rääkima juba siis, kui teised kasutavad alles pudikeelt. Talle võib olla omane teatav ebatavaliselt küps väljendusviis, teistest lastest erinev suhtumine ümbritsevasse, näiteks soov uurida kõike või ka ebatavaline emotsionaalsus. Üsna oluliseks näitajaks loetakse huumorimeele olemasolu. See võib avalduda näiteks ootamatutes keelemängudes, millele lapsevanem või lasteaiakasvataja ei oska reageerida. Kui ühel lapsel paluti ulatada kruus (inglise keeles „pass the cup), asetas ta kruusi põrandale ning möödus temast, kõigepealt edaspidi, ja siis veelkord tagurpidi („pass“ tähendab ka mööduma). See laps oli enda jaoks avastanud selle sõna mitmetähenduslikkuse ja otsustas ennast ja teisi sellega lõbustada. Võib olla üsna kindel, et lärmakas lasteaiakeskkonnas võivad sellised leiud jääda hindamata.

Kuna abstraktne mõtlemine omandatakse läbi keele, on ka selle arengu kaardistamine lapse vaimsete võimete ja vajaduste jaoks väga oluline. Lapsevanemal on raske hinnata oma last, sest tihti puudub otsene võrdlusvõimalus. Arengutaseme üle otsustamise hõlbustamiseks saab kasutada psühholoogide poolt koostatud arengutabeleid. Siinkohal toome ära ühe sellise tabeli:

Keele areng

Keskmine vanus tavalistel lastel (kuudes)

Keskmine vanus andekatel lastel (kuudes)

Toob kuuldavale 2 erinevat heli

2,3

1,5

Toob kuuldavale 2 erinevat silpi

7

4,7

Esimene sõna

7,9

5,3

Matkib sõnu

12,5

8

4-6 sõna

15

10

Nimetab mingit objekti

17,8

11,9

20 sõna

21

14

Kombineerib spontaanselt 2 sõna

21

14

Lihtlaused

24

16

Isikulised asesõnad

24

16


Nimekiri andekuse kriteeriumidest:

  • Ebatavaline erksus imikueas
  • Vähenenud unevajadus
  • Suur aktiivsus
  • Võime koondada tähelepanu ühele tegevusele
  • Tugevad reaktsioonid mürale, valule
  • Loomulike arengujärkude kiire läbimine
  • Varane ja ulatuslik kõne areng (pikemalt hiljem sellest)
  • Uudishimu
  • Suurepärane huumorimeel.

Eelkooliealise andeka lapse jaoks sobiva keskkonna loomine.

Juba varakult peaks vanemad tähelepanelikud olema, et avastada laste huvid ning püüdma neid arendada, luues vajaliku keskkonna. Keskkond võiks võimaldada rikkalikult aistinguid ning olema avatud, et laps saaks ümbritsevat ise uurida. Püüdke korraldada nii, et lapse mänguasjad oleks natuke arengust ees, kui laps vajab nendega mängimiseks abi, suunake teda pisut. Väga tähtis on raamatute ettelugemine, see arendab keeletaju ja kujutlusvõimet. Lugedes ette mõnda lugu oleks kasulik lapse käest küsida, kuidas tema sündmustest aru sai ja mida ta arvab, mis edasi juhtub. Sellega arendate lapse loovust. Samuti võiksid kõik muud tegevused olla nö avatud iseloomuga, kus laps saaks ennast ise suunata ja oma huve rahuldada. Kuna andekad on juba varakult suunatud igasugustele väljakutsetele, siis liiga struktureeritud tegevused võivad tekitada neis igavust. Kui laps ilmutab huvi ainult teatud tegevuste vastu, siis on kasulik teda selles ka arendada, samas ei tohiks unustada mõne muu valdkonna tegevusi täiesti unarusse, seda eriti väikelapseeas. Kui teie laps on hea keeleoskuse ja arutlusvõimega, kuid ei ole osav mitmesugustes käelistes tegevustes, oleks soovitatav last viimastes siiski arendada, sest varases eas on füüsiline tegevus vaimseks arenguks vältimatu.

Sageli on andekas laps eriline mitte ainult vaimsete võimete, vaid ka isiksuseomaduste poolest, mis on potentsiaalsete hingelisi ja suhtlemisprobleeme allikaks. Rogers ja Silverman on suurt hulka lapsevanemate hinnanguid uurides toonud välja järgmised erinevused andekate ja tavaliste laste vahel:

Isiksuseomadused

Andekad (%)

Keskmised (%)

Arenenud huumorimeel

64

40

Intensiivne reaktsioon frustratsioonile

51

24

Perfektsionism

56

21

Suhtleb endast vanematega

31

12

Mängib tihti üksi

37

10

Arenenud õiglustunne

36

8

Väga võistluslik

23

13

Tugevad juhikalduvused

36

16



Valulik reaktsioon frustratsioonile, perfektsionism, liiga suur tuhin edasi jõuda, midagi uut leida ja õppida – kõik need üleelamised ei ole lapsele kerged. Niisugustel juhtudel saab lapsevanem koos lapsega mõelda, milles täpselt mure seisneb, püüdke jagada see väiksemateks osadeks, et laps mõistaks, miks ta ennast halvasti tunneb. Tihti piisab lihtsalt murest rääkimisest, et laps leiaks sellele ise lahenduse. Hoiduda tuleks aga hinnangute ja valmis lahenduste pakkumisest – see soodustab lapses abituse tunde kasvu ning pärsib tema enda tahtmist ja oskust muredega hakkama saada.

Arenenud huumorimeelt võib laps teiste suhtes (kogemata) kurjasti kasutada, sel juhul selgitage,et igal teol on ka tagajärjed ja õpetage, kuidas näha seda kuidas teine inimene ennast tunda võib. Kalduvus mängida üksi viitab mõnikord sellel, et talle sobiks rohkem endast vanemate seltskond, mida püüdke siis lapsele ka võimaldada. Kõikide nende võimalike kitsaskohtade suhtes peab olema tähelepanelik. Andekas laps on teistest erinev ja vajab seetõttu erilist tähelepanu.

Üldised soovitused andeka lapse toetamiseks

  • Püüdke mõista lapse tundeid. Aidake lapsel saada teadlikuks  oma probleemidest ja nende põhjustest.
  • Võtke endale aega, et kuulata laste mõtteid ja arvamusi. Ärge olge hindav, hoiduge andmast enneaegset nõu ja ärge moraliseerige.
  • Andke lapsele jõukohaseid iseseisvaid ülesandeid, et tal areneks välja vaimne ja emotsionaalne enesekindlus.
  • Kehtestage kindlad reeglid, mille mõttest ja tarvilikkusest laps saab aru. Võimaldage lapsel osaleda nende reeglite kehtestamisel.
  • Olge tunnete suhtes avatud. Rääkige enda ja lapse emotsioonidest, ka negatiivsetest.
  • Pidage meeles, et nad on eelkõige lapsed ja alles seejärel andekad. Ärge käituge nendega nagu "väikeste täiskasvanutega".
  • Käituge nii et laps saaks, aru et mitte tulemus pole tähtis vaid ka selle saavutamise protsessi nautimine.
  • Kiitke tugevaid külgi ja olge delikaatne nõrkade külgede suhtes
  • Looge õhustik, mis annab lapsele kindlustunde, et teda ei kritiseerita ja ei rünnata.

*********************************

Vaata lisaks:
Videosalvestus TÜ perepäeva  loengust „Lapse andekuse avastamine ja toetamine“